Projektu vadlīnija „Atbildīgs dzīvesveids”
aktivitāte – NOMETŅU ORGANIZĒŠANA BĒRNIEM UN JAUNIEŠIEM
Projekta apraksts -Problēmas: Lielvārdes novada Daugavā ieplūstošo upju tīrības pakāpe.
Projekta sākumā tiek izvirzītas hipotēzes:
1. Palielinoties piesārņojumam, ūdeņi kļūst netīrāki un tātad arī nepiemēroti daudzu ūdens organismu dzīvei.
2. Piesārņotos ūdeņos sastopami tikai dažu sugu organismi, kaut arī to skaits var būt liels.
3. Arī bērni un jaunieši var palīdzēt vides problēmu risināšanā nosakot upju tīrību, veicinot Daugavas vides sakoptību.
Uzdevumi:
1. Nodrošināt mērķtiecīgu audzināšanas vidi bērnu radošuma un pozitīvās komunikācijas prasmju attīstībai sociālajā, emocionālajā un izziņas darbībā, izmantojot vides izpētes un aizsardzības iemaņas un prasmes izpētot upes.
2. Attīstīt bērnu iemaņas darboties - individuāli, pāros un grupā, būt iecietīgiem, atbildīgiem un draudzīgiem, nodrošināt emocionālo un psiholoģisko atbalstu, izmantojot vides izzināšanas iemaņas un prasmes, veicot upju tīrības pakāpes noteikšanu ar bioloģisko metodi.
3. Izveidot labvēlīgu gaisotni un veicināt veselīga dzīves veida ievērošanu bērna pašattīstībai un pašrealizācijai, izmantojot vides izpētes un aizsardzības iemaņas un prasmes.
4. Attīstīt bērnu un jauniešu sadarbības prasmes ar pieaugušajiem, izmantojot vides izziņas un tūrisma iemaņas un prasmes vides izpētē un veicot veselīga dzīves veida ievērošanu.Nometnes dalībnieki iegūs zināšanas, prasmes un iemaņas, lai veiktu upēs tīrības pakāpju noteikšanu, attīstīs patstāvīgā un grupu darba iemaņas. Izmērāmo rezultātu indikatori (sagaidāmie rezultāti):
1. Iegūtās zināšanas, prasmes un iemaņas bērniem un jauniešiem palīdzējušas iegūt upēs mērījumus un tos salīdzināt ar atkārtojuma metodi, salīdzinot dažādu upju tīrības pakāpes.
2. Iegūti rezultāti upju morfoloģiskajos rādītājos, ūdens kvalitātes noteikšanā pēc dzīvniekiem, ūdens kvalitātes noteikšana pēc ūdensaugiem. Šie rezultāti ir ierakstīti novērojumu protokolos „Upju tīrības pakāpes noteikšana”. Iegūtos rādītājus varēs attiecināt uz projektā izvirzītajām hipotēzēm un problēmas risinājumiem, ja ir vides apdraudējums.
3. Mērījumu objektu vietas atrašanās koordinātes (GPS) noteikšana. Rezultāti ir ierakstīti novērojumu protokolos „Upju tīrības pakāpes noteikšana” un „Upes ūdens kvalitātes karte”. Šīs kartes palīdzēs noteikto upju baseinu vides apsekošanas plānu izstrādē un dos pamatojumu nepieciešamo apsaimniekošanas pasākumu identificēšanai, kā arī palīdzēs pie atkārtotiem mērījumiem. Tādējādi katram projekta dalībniekam būs dota iespēja iesaistīties tādu lēmumu pieņemšanā, kuri nodrošinās rādītājus par labas ūdens kvalitātes sasniegšanu visā Daugavā.
4. Grupu darbu rezultātu apkopojums prezentācijā. Tajā būs atspoguļotas iegūtās darba prasmes un zināšanas vides izglītībā un projekta realizēšanā, mācīšanās soļi patstāvīgi organizējot savu darbu un prasmes darbā pāros un komandā. Iegūtie rezultāti tiks ievietoti masu saziņas līdzekļos – avīzē, interneta vietnē , TV.
Projekta pamatvīzija un mērķis ir palīdzēt bērniem un jauniešiem:
1.Apgūt zināšanas vides izglītībā, veicinot viņos videi draudzīgas darbošanās un pašapziņas celšanu kopdarbā ar dabu.
2. Būt motivētiem par atbildīga dzīvesveida izvēli un tā saskarsmi ar vidi un dabu.
3. Uzdrīkstēties veikt vides aprūpi, ja tā ir apdraudēta.
4. “Zaļās domāšanas” veicināšana kā audzinošs faktors turpmākajā dzīvē.
5. Veicināt tālāko darbošanās, kas nodrošinās projekta ilgtermiņu – “Četri gadalaiki upē tek”, kad vasarā iegūtie rezultāti tiks atkārtoti arī citos gadalaikos – rudens, ziema, pavasaris.
Šajos vecumposmos bērnu un jauniešu radošā aktivitāte būtiski iespaido viņu attieksmes pret lietām, vērtībām, saskarsmes kultūru, kultūrvēsturisko mantojumu un savas tautas piederību. Paredzamās aktivitātes inovatīvajās darbībās sekmēs nometnes dalībnieku pašvērtējuma un pašapziņas izaugsmi, tās ir svarīgas bērniem ar īpašām vajadzībām.